Tuesday, July 21, 2009

seorang rafiq

Seorang teman bertanya. Apakah rafiq? Lantas aku terus menyuruhnya membaca 'post' yang lepas ' Aku rafiqmu...'. Masih lagi tak faham katanya. Aku cuba menjelaskan. Rafiq umpama teman. Dia bertanya tentang dirinya. Adakah dia salah seorang rafiqku. Aku mengiyakan. Dia tergelak. Poyo. Berbahasa begini pada kebiasaannya memang janggal. Namun bagi memberikan kepuasan menulis aku biarkan setiap ayatku begini.

Tugas seorang rafiq banyak. Sentiasa disisi seorang teman. Menasihati dan membantu. Teman ketawa dan menangis. Berat tugas seorang rafiq. Sememangya itu tugas seorang rafiq, menjadi penyuluh. Untuk menjadi rafiq yang baik memerlukan keikhlasan. Apakah itu ikhlas. Ikhlas seumpama semut hitam yang berada di batu hitam pada malam gelap gelita. Anda nampak semut itu? Itulah ikhlas...

No comments: