Wednesday, July 8, 2009

Nilai seekor kucing2

Jam 11 pagi. Seeorang teman masuk ke bilik mengejutku. Subuh? Minta maaf. Tersasar. Aku terbangun pukul 9 tadi. Namun entah syaitan malaun mana yang membuaiku. Aku terlena. " Kucing lagi satu mati. " " Apa?" Aku terkejut.

Kalaulah kucing itu aku. Cuba bayangkan. Si Coklat mengejut si Tompok Putih. " Wei si penulis tu mati. Tapi belum buat subuh lagi." Mengucap panjang. Begitu perasaanku. Mendengar berita kematian walaupun seekor kucing di pagi hari tanpa subuh. Menakutkan apabila terfikirkan hari pembalasan. "Ya rabb, ampunkanku."

Wahai sahabat yang menggerakkan tubuhku di kala subuh. Aku izinkan kamu menyimbah air ke muka ini agar aku tidak terlepas peluang bersama Illahi. Sayu. Namun itulah aku ketika dalam sedar.

Tapi khabar lewat malam dari seorang teman mengatakan kucing itu masih hidup. Dia nampak kucing itu berjalan. Aku merasakan hatiku yang mati kembali hidup. Alhamdullillah ada pengajaran disebalik tiap peristiwa itu.

No comments: