Thursday, July 9, 2009

Nilai seekor kucing3

Lewat malam tadi kira-kira jam dua belas aku pulang ke bilik sebentar. Aku terlihat sebuah kotak yang sangatku kenali. Kotak kucing. Jiranku membawanya ke sini. Aku lihat juga sepiring pinggan yang berisi susu dan sebuku roti. barangkali makanan buat si ibu. " Sudu yang guna untuk kucing tak boleh guna lagi tahu." Aku memberitahu jiranku. Dia mengiyakan. Aku memberitahu khabar sebelum ini yang memberitakan peristiwa ajaib kucing hidup semula.

Jiranku tergelak." Mana ada kucing hidup semula." Aku bercerita tentang kucing tompok coklat putih yang jatuh. Namun selepas itu ada orang melihatnya berjalan. " Memang kucing itu hidup. si Coklat yang mati." Aku sedikit tersentak. " Yang di dalam kotak ni." " Yang dalam kotak ini kucing yang kau dengar mengiau-ngiau setiap hari tu." Jadi kesemuanya empat ekor. Si Hitam kekelabuan ini yang keempat. Aku bersyukur kerana si Tompok Coklat putih masih mempunyai teman bermain.

Aku meneruskan niatku. Menonton anamorph. Kisah seram yang dikhabarkan padaku oleh seorang teman. Kematian yang sungguh berseni. Namun agak membosankan bagiku. Selepas cerita itu aku terus ke bilik seorang lagi teman menonton 'Bolt'. Kisah menarik mengenai haiwan sama seperti kucing, namun bernama anjing.

Pagi ini tiada kelas lagi.Aku menggunakan peluang untuk tidur hingga lewat pagi. Pukul 11. Jiranku bertanya kepadaku tentang kucing hitam kekelabuan di hadapan biliknya. Kotak kosong. Semua tidak tahu ke mana ibu dan anak kucing itu menghilang. Kini jam sudah menunjukkan angka 12. Khabar masih belum menemuinya.

No comments: