Tuesday, July 7, 2009

Nilai seekor kucing

Hari ini aku sedikit terkesima. Baru tadi aku menjinjing lehernya. Dia menurutiku masuk hingga ke dalam bilik seorang teman. Saat ini aku melihat seekor badan menghadapi saat kematian. Semuanya di depan mata dan terlalu pantas. Pada mulanya dia cuba bermain-main dibirai tembok aras 4, dan terjatuh. Tergelincir jatuh kebawah. Aku menyaksikannya. Percayalah aku sangat mengasihani kucing itu. Haiwan kesayangan baginda Rasullullah. Aku pantas berlari mencari teman yang begitu mengambil berat akan kucing ini. Masih segar diingatanku ketika ibu kucing yang pekak dan bisu itu melahirkan dua ekor cahaya mata comel. Ada seorang teman yang meletakkannya ke dalam kotak kasut. Namun temanku ini menyuruh mengambil kotak yang lebih besar agar ibu dan anak-anak kucing itu dapat bersama. Aku melihat sendiri kasih sayang temanku terhadap kucing- kucing itu. Semoga kucing itu mendoakannya kelak.

Aku singgah di surau blok untuk menunaikan fardu zohor. Sambil itu aku sempat melihat sedikit perkembangan anak-anak kucing itu yang terletak berhampiran surau. Tiga ekor anak kucing. Aku terkejut seketika. Memikirkan kelahiran anak ketiga kucing itu. Aku tidak dapat berfikir panjang lalu aku terus memanggil temanku yang arif tentang kucing ini. Aku lihat senyuman di wajahnya. Kegembiraan. Namun dia pun kehairanan sepertiku. Seekor bertompok hitam putih, seekor bertompok coklat putih dan yang baru wujud itu berwarna coklat muda. Aku tidak sabar melihat anak-anak kecil ini berjalan. Mesti mencuit hati.

Hari ini selasa 7 julai, aku melihat anak-anak kucing itu mula berjalan. Sememangnya comel seperti anggapanku. Teman-temanku sibuk mengejar anak-anak kucing itu dan memasukkannya ke dalam kotak. Waktu itu aku sedang sibuk menanak nasi. Si Tompok Hitam Putih asyik menurutiku. Waktu aku selesai menanak si tompok hitam putih masih di situ. Setia menungguku. Aku mengisi sedikit ruang yang ada ini melihat gelagatnya. Bermain di hadapanku berhampiran tembok dan birai itu dan...

Bagaimanakah keadaanku nanti di saat akhir nyawaku. Sedangkan kucing yang baru lahir ini tanpa dosa dan bernama binatang yang tiada akal terseksa. Aku berfikir sejenak. Temanku mulai sedih. Aku bersimpati akannya. Namun itulah takdir illahi. Barangkali ada sesuatu yang Allah ingin aku lihat. Dalam keadaanku yang serba cacat pada amal ini di saat maut itu yang sentiasa mengekoriku. Adakah masih mempamerkan senyuman. Senyuman itu tawar. Persoalannya adakah tawar itu tidak mampu ditambah madu. Aku pasti ramai yang mampu menjadi madu. Namun aku tak pasti mampukah madu itu menolongku.

Namun aku mengharapkan sitompok hitam putih itu mampu berbicara di akhirat kelak menolongku serta temanku menjawab soalan hakim besar ketika itu. " Tuhanku ampunkan dosa mereka yang menolongku." Atau jika dia sudah bertemu tuhan semoga dia berdoa " Ya tuhanku berikanlah hidayah kepada penulis itu dan temannya yang sentiasa merinduiku serta risau akanku ketika saat nyawaku ditarik." Amin...

1 comment:

salehalas said...

syabas...tp banyak lagi yg perlu dibaiki...kesalahan ejaan masih ada..keep it well..ok..