Friday, July 10, 2009

Sebelum terlena

Terus terang aku katakan. Aku sedikit terguris. Faktor emosi? Hormon? Keturunan? Aku sendiri masih lagi bingung. Hati lelaki yang terguris. Mana mungkin. Namun aku masih lagi ingat akan Saidaina Umar yang segarang singa tetapi mampu menangis di malam hari mengadu nasib pada tuhannya. Jujurnya, aku ingin jadi sepertinya. Alhamdullillah diberikan jasad seperti ini.

Adakah bintang, gunung, burung atau pokok yang membaca kisah ini? Jika ada aku iigin bertanya, bagaimana kehidupan kamu semua tanpa diberikan akal? aku merasa terhina sendiri. Aku diberikan akal namun tidak berjaya mengawal jasad ini. Hatiku mudah saja terguris. Tapi itulah anugerah buat manusia, mempunyai emosi. Aku ingat segala yang berlaku sebelum ini. Hal ini yang memungkinkan aku berkecil hati. Kalaulah aku lupa akan peristiswa semalam, bulan lepas, atau tahun lepas mungkn aku tidak akan beremosi begini.

Sesungguhnya, aku ingin bebas dari belenggu ini. Inginkan kedamaian. Aku akan ke sana. Membawa emosi ini. Atau diberikan pilihan aku ingin terus singgah di sana dan menginap.

No comments: