Sunday, June 20, 2010

suatu perjalanan...

Semalam kata Karam Sigh Walia: Cameron Highland..bla..bla..bla...


Reponden: Saye tgu empat jam nak ke Brincang...


Responde Kedua:: Saye dari Simpang Pulai pagi..petang baru sampai...

Di sebuah rumah: Macam mne nie..sesak..empat jam dari Brinchang ke tanah rata...Kita ikut simpang Pulai kan..macam mane?


respon: Kta bertolak pukul 4 pagi..


audience: haa??



Perjalanan bermula seawal 4 pagi. Kami singgah di sebuah Stesen Petronas untuk solat dan sebagainya. Nampaknya perjalanan sebelum subuh, maka boleh kira musafir. tak wajib solat jumaat ...hahaha



Ketibaan ke sini disambut dengan kesejukkan yang agak mempesonakn la...jam lapan pagi. Bersarapan pagi dengan bayaran rm 25. Semahal harga kat tempat aku belajar. Nama tempat tu dirahsiakan...perjalanan diteruskan ke ladang teh bharat yang cantik. Seterusnya bergambar di tanah rata. Singgah ke Rose Valley. Malam di Cameron sememangnya sejuk. Tapi mulut tak berasap la. malam tersebut kunjungan diteruskan ke Pasar malam yang menjual pelbagai produk Cameron Highland dengan harga yang mahal...hahaha..kadang2 kedai tepi jalan lagi murah...huhu...


Keesokkan harinya kami ke Taman Agro Strawberry yang baru dibuka berdekatan Cactus Valley. Tarikan di sini ialah memetik strawberry dan tomato secara sendiri dan berbayar. RM 40 sekilo...haha..aku tak petik la. Bagi akak aku dengan anak-anak die je..maka dudukla seorang jejaka kesepian. Mengambil gambar dengan lensa 3.2 Mgb Sony...hahaha...duduk melihat mak cik2 dan ank-anaknya...


Tiba2 lirikan mataku tertumpu pda seorang wanita lewat 80 an la... die duduk sebelah aku. Maka aku pon buat2 tak mesra...haha... Dengan sendirinya nenek tue bangon dan duduk disebelah aci. Mereka kelihatan seperti berborak tentang sakit kaki, badan, dan sebagainya..( aku dapat detect dari gerak mulut mereka..haha). Tiba-tiba lagi nenek tu mengeluarkan plastik konyok berisi kotak merah. Aku terkesima...haha..tongkat Ali? Kacip Fatimah? Manjakani? Aku menjadi tak keruan..(padahal tak pon). tiba die mengeluarkan seputung berwarana putih...dibakar..dihisap.. Haaaa...Nenek merokok????? Terkejut yang amat aku.. Rupa-rupanya Promax..rokok yang standard nusantara kot aku kira...ingat die nak promote produk kesihatn kat aci tadi..sangka baik la..rokok tu ade ekstrak kacip fatimah..boleh hidup lame..hahaha

No comments: