Monday, March 14, 2011

Cerpen baru aku..hahaha

Musim Ini Bukan Musim Takwa

Pagi ini aku menilik seketika tempahan bilik syurga yang bakal aku huni selama-lamanya. Tentu banyak lagi kosong. Jadi tak perlu berebut-berebut seperti berebut tempahan hotel di kala cuti sekolah kunjung tiba. Umur pun masih muda. Belum puas meneroka dunia. Belum faham erti takwa. Selama ini aku hanya pegang pada yakin semata-mata. Takwa  dipegang apabila  perlu. Ketika solat atau bertazkirah. Tatkala maksiat melinggari akal, mata, hati dan jasad takwa dibuang. Tidak logik jika aku bertakwa di kala maksiat singgah pada musim iman ini. Persoalan ini aku tinggal sebentar. Jika dikupas lagi tentu ada yang buang jauh lembaran ini takut takwa hadir dalam diri dan memaksa diri melutut di tikar sejadah. Aku bukan pemusnah musim iman.
“ Aiman Hakimi !”
“ Saya Cikgu.” Aku menjawab panggilan Cikgu Zulhelmi. 

Sambungan...

No comments: