Thursday, March 17, 2011

Gardenia Oh Gardenia...




Alkisah..roti gardenia ni. Seumur hidup aku yang 22 tahun nie. Alamak..da tua..hahaha.. Aku ada terbace kat blog cakap syarikat ni milik konglemerat Syed Mokhtar Al-Bukhari. Yeke??? Ingat aku makan roti cina buat. Yela kalau tengok bakery dan kek yang sedap semuanya milik cina kan... Serius aku tak caye.. So macam buat esaimen aku buat la researh. Akhirnya aku pon bentangkanlah kasil kajian nie.. Khas untuk korang.

Sebelum ini, Kerajaan pernah melakukan kesilapan dengan menjual saham Padi Beras Nasional Bhd. (Bernas) kepada syarikat Wang Tak Co. Ltd. (Wang Tak)  yang berpangkalan di Hong Kong. Namun, Bernas merupakan syarikat yang strategik dan melibatkan soal keselamatan (makanan), akhirnya kerajaan akur untuk membeli kembali 32 peratus saham yang dijual kepada Wang Tak.

Tradewinds (Malaysia) Bhd (Tradewinds), yang dimiliki oleh tokoh perniagaan Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary telah diarah untuk membeli ke semua saham milikan Wan Tak. Dan jumlah itu jika dicampur dengan 55 peratus lagi saham milikan Budaya Generasi yang juga syarikat milik Syed Mokhtar, telah menjadikan jumlah keseluruhan milikan tokoh perniagaan tersebut adalah 87 peratus. Akhirnya aset milik negara kini menjadi milik individu.



Untuk pengetahuan korang, Bernas telah membeli sebahagian besar saham milik Gardenia Kl... :-)    so???

No comments: