Sunday, January 9, 2011

Sedikit Langkah Qarun pada Jalanmu~

Ni harta Qarun!!!



"Kemudian Nabi Musa as. berdoa kepada Allah sambil memukulkan tongkatnya ke atas tanah, ia berkata: “Dengan Nama Allah, hai bumi telanlah Qarun dan pengikutnya serta semua harta bendanya.”
    Apa yang terjadi, tiba-tiba tanah itu terbelah, Qarun dan para pengikutnya berserta semua harta bendanya terbenam ke dalam bumi. Saat itu tidaklah ada yang memberikan pertolongan baik dari para pembantu dan harta kekayaannya dan tidak seorang dari manapun yang ingin memberikan pertolongan. Demikianlah azab Allah terhadap mereka." ( petikan sebuah cerita)


Siapakah umat dunia yang sanggup bergelar Qarun hingga ditelan bumi bersama harta dan keegoaanya?


Hanya dirimu, malaikat, syaitan dan Allah yang nampak kekusutan hatimu. Namun hanya Allah yang mengetahui segalanya. Manakan tidak dilimpahkan rezeki yang tidak terduga jika Allah tidak tahu usaha serta doamu yang menggunung tinggi?


Dan setelah sedikit nikmat dicurahkan, hatimu mulai leka. Semakin longgar dan sukar untukmu bersyukur. Kakimu mula longlai pada jalan-Nya lalu sedikit langkah Qarun wujud pada jalanmu. Sudah ku katakan tadi hanya dirimu, malaikat, syaitan dan Allah yang tahu akan dirimu. Justeru kamu pemutus. Kembali atau tunggu ditelan bumi!!!

No comments: